lördag 16 mars 2013

Festival, förkylning och en ful fisk


Jag börjar med fisken vi såg idag! En riktig fuling var det. Den låg i leran i mangroveträsket och lurade, en slemmig gråbrun amfibie som kan leva både under och ovan vatten.
- Å vad kul att se en på riktigt, utbrast jag varpå min kloka äldsta dotter påpekade att jag ju sett sådana många gånger tidigare på Aquaria vattenmuseum i Stockholm. Jamen okej då, IRL menar jag ju...

Detta var den avslutande knorren på vår mangrovetur. Imorse åkte vi över till östsidan av ön tillsammans med en grannfamilj och så hyrde vi en longtailbåt i en timme för att titta på mangroveträsket. Det var intressant, monotont med samma sorts träd och inte mycket annat men grönt och frodigt med spännande kanaler in mellan träden. Och apor!

Annars har vi avverkat diverse sjukor här, feber, magproblem och förkylning. Just nu är det Elias som inte är helt kry, stackarn är trött och snuvig. Vi hoppas att det ger med sig snart.

Vi har ju hyrt en tuk-tuk för att bli litet mer mobila... det går varken fort eller bekvämt framåt men vi skumpar oss fram och upptäcker ön en bit i taget. På eftermiddagen idag åkte Micke och Eira en sväng ned till Khlong Nin-stranden där det började ösregna. Tur att de befann sig i vattnet redan då :-)



Vårt vrålåk... till höger i bild anas vår port förresten sedan en vecka tillbaka. Likadant hus som det förra i stort sett men med den lilla men avgörande fördelen en liten pool.



Somliga kan bada hur länge som helst....

Förra lördagen var det festival, Laanta Lanta-festivalen, i Old Town. Vi åkte dit tillsammans med familjen Mattsson som vi lärt känna här (de bor ca 50 m från oss här, ca 500 m från oss i Sverige... världen är bra liten). Vi trodde väl det var någon liten happening men det var ett riktigt hullaballoo med trummor och gälla säckpipor (?!) i vart och vartannat gathörn, osande oidentifierbara matspett, tre gigantiska hoppborgar för barnen m m. Rätt kul att se m a o.






Den här skyltdockan gör en ju så sugen på att handla kläder...







Ha det bra alla!
/Felicia







3 kommentarer:

  1. Det verkar inte gå ngn större nöd på er :-)Hoppas dock att ni har kryat på er...

    Tack för fotona och ditt skrivande! Via denna eminenta dokumentation får vi här i kalla nord en klarare bild på hur er verklighet ser ut.

    Som du/ni redan har förstått så har kylan bitit sig fast ordentligt i vårt vackra land. Nu när vi är hemkomna från skidsemester trodde jag i min enfald att vårblommorna skulle få väckas till liv... men ack så fel jag hade. Snön har fortsatt att vräka ner och temperaturen håller sig under minusstrecket med en fast envishet!

    Jag hade tänkt fara till Trysil under påsken för att åka skidor. Tyvärr så håller en envis förkylning ett stadigt grepp om denna tant, vilket har föranlett att jag överväger att avstå fr den resan.

    Alicia har haft sin första konståkningsuppvisning och kommer att ha en avslutningsuppvisning i konståkning imorgon.(Peter Pans värld, Alice i underlandet mm)

    Fortsätt å njut!
    På återhörande.
    Kraaam fr AAA

    SvaraRadera
  2. Hoppas du mår bättre A och att du kommit iväg till Trysil :-) Kram till er! /F

    SvaraRadera
  3. Äntligen några bilder på dig också, Isis!!! Hurra! Och du är jättefin! Hur är det med Eira? Trivs hon? *kram*

    SvaraRadera