onsdag 6 mars 2013

Tiden går...

...och inte blir det mycket skrivet här trots att vi väl inte direkt kan sägas ha fullt upp... Har delvis berott på att det har varit stora problem med internet både på hela ön tydligen och lokalt. Men nu har internetleverantören fixat och fixat med mottagaren eller-vad-det-nu-är vid huset bredvid så nu funkar det bättre.

Idag är det precis två veckor sedan vi åkte hemifrån. Det känns som att vi har varit här ännu längre, vi har börjat vänja oss... Vädret har blivit bättre (även om regnet och molnen i början var en ganska skön start för oss). Vissa dagar är det mycket varmt men där jag i början kunde känna mig helt golvad av värmen och tagit myrsteg när jag promenerat till skolan för att hämta tjejerna t ex, kan jag nu promenera fram och låtsas se nästan oberörd ut som ett riktigt long stay-proffs (åtminstone tills jag når Seven-eleven och kan smita in i denna ljuvliga luftkonditionerade inrättning och andas ut och köpa en iskall dricka :-)

Eira och Ella har kommit igång bra med skolan. De har lärt sig några ord på thai (torsdag = wan paruhat) och idag skall Eira ha thailändsk matlagning med sin klass.

Vi har börjat vidga våra vyer också. I lördags tog vi en båttur för att se några andra öar och snorkla litet. Snorklingen var väl inte jättebra - mest döda koraller - men det var kul att komma ut på sjön och  se de andra öarna. Koh Kradan och Koh Ngai såg jättefina ut. Micke, Eira och Ella simmade in genom en grotta till en lagun på Koh Mook - spännande! Jag som stannade ombord med Elias åsåg det underhållande spektaktlet runtomkring med båt efter båt som anlände och alla skrikande och tjoande turister som plumsade ned i böljan för att simma in i grottan. Inklusive ett gäng thailändska damer iklädda muslimska slöjor. Populär grotta minst sagt.

En tuk-tuk har vi hyrt. Ett skumpigt färdsätt är det men det är bra att kunna ta sig fram. Premiärturen igår gick till stranden Khlong Khong där vi badade och drack fruitshakes.

Nu skall vi strax hämta Ella och åka in till Saladan, huvudorten, för att handla. Utbudet här på Khlong Dao-stranden där vi bor är begränsat. Framförallt när det gäller barnmat.

Det har varit svårt att kommentera här har jag förstått - jag har ändrat inställningarna och tror att det funkar nu :-)

Ha det gott!
/Felicia

6 kommentarer:

  1. Jag har drömt om er flera gånger i veckan sen ni åkte, ska du veta, så tydligen påverkar er Thailandsvistelse mitt undermedvetna... Låter som om ni har det jätteskönt! Fortsätt med det! *kramar i massor*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram tillbaka! Hoppas allt är bra och att dina och Lizzies promenader börjar kännas litet vårlika :-)

      Radera
  2. Hej, vad underbart att höra att ni har installerat er väl och t.o.m klarat av värmen så här långt! Alicia längtar efter Ella och nämner henne lite titt som tätt ;-).

    I nästa vecka far vi till Vemdalen, till ett betydligt kallare klimat än vad ni har. Svägerskan har precis fyllt 50 år och hon har fått V-dalsresan som f-gåva(hon vet inte detta ännu).

    Här på jobbet är det turbulent. Min chef kommer att sluta och börjar på Handelsbanken i början av juni. Jag själv försöker få en utbildningsplats på Scania. Dock måste min övre chef godkänna detta först, vilket i skrivande stund är tvivelaktigt att han gör.

    Under sportlovet for vi på kryssning till H-fors som var ett önskemål från Alicia och däremellan har vi genomlidit säsongens influensa.

    Avslutar med en önskan om en trevlig fortsättning och många kramar till er från AAA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ni har det härligt i Vemdalen - jag såg några fina bilder! Och hoppas det lugnar sig litet på ditt jobb...

      Hälsa alla och Ella hälsar Alicia alldeles extra! Kram

      Radera
  3. Låter härligt! När två veckor känns längre än två veckor så verkar det som ni kan leva i nuet, då brukar tiden upplevas på ett annat sätt. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det bra ni också Camilla - hälsa hela familjen! Kram

      Radera