torsdag 16 maj 2013

Graffiti på Koh Lanta


Graffiti har inte slagit igenom här på ön. Jag har fotograferat den graffiti jag hittat, vilket endast handlar om sju målningar, en throw up och två tags. Det finns säkert några jag missat men det kan inte handla om några större mängder och med tanke på hur skräpigt det är här tror jag inte att man lägger resurser och energi på att tvätta bort graffiti från väggarna. Så den graffiti som finns är nog den graffiti som blivit målad de senaste åren. All text i graffitin är skriven med det latinska alfabetet och åtminstone två av målningarna är gjorda av svenska målare. Nedan så ska jag visa den graffiti som jag hittat. Jag kommer att komplettera om jag hittar mer.

De första två målningarna hittade jag på en vägg i Saladan. Målningarna är delvis dolda bakom buskar och träd.


Den första föreställer en orm...
...SOSW är ett crew i Skåne


Upphovsmännen? Heor kan vara en målare från Helsingborg


Över målningen står det skrivit SKÅNE ZOO
Bredvid ormen finns på samma vägg ytterligare en målning. NSR eller NGB? Ovanför målningen finns tre crew nämnda, Nixis, NGB och KGZ.

Under målningen finns namnen på åtta målare; Cros, Kicoe,Fekal, Rams, Teck 9, Macko, Stark och Lazy. Kanske namnen på medlemmarna i de tre crewen? Vem som målat framgår ej.

Mellan Saladan och Klong Dao finns en throw up, RONX. Bredvid har Dik skrivit sin tag

På andra sidan vägen har Dik skrivit sin tag på ett annat hus

I Klong Dao finns sedan 2011 denna mycket synliga målning av ASG.  Någon som kan se vad det står i de färgglada bubbelbokstäverna? På andra sidan av detta hus finns en målning som numera till största delen döljs av ett garage. Men man kan se att det är samma upphovsman som ovanstående målning och att denne kommer från Zurich




Ovanstående båda bilder är en lång målning i Klong Dao. Målningen är gjord av samma upphovsman som ormen ovan. SOSW, HEOR, FOSIL och SKÅNE (utan ZOO) är omnämnda      
CAB(?) av Nilem från 2011. Finns att beskåda i Klong Dao

På Klong Kong finns denna målning, DSF, efter huvudvägen. Upphovsmannen är okänd



Av den graffiti jag hittat drar jag tre slutsatser:

- den graffiti som finns är målad av turister från Europa. Kanske av ungdomar som är på semester med sina föräldrar?
- de flesta av målningarna har man haft tillstånd från husägarna att måla. Många av målningarna finns på mycket öppna och centrala platser och målarna har med all säkerhet blivit upptäckta när de målat. Dessutom, om det handlat om målare som varit ute efter att måla utan tillåtelse skulle dessa troligen ha målat mycket mer.
- det finns inga inhemska graffitimålare. Om det fanns det så skulle det finnas mycket mer graffiti på Koh Lanta.

Men om det finns lite graffiti på Koh Lanta så är det inget emot Singapore. Där såg jag inte någon enda  graffiti under vårt besök för en månad sedan.

Vy från en spegelgång i den extremt rena tunnelbanan i Singapore



/ Micke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar