tisdag 7 maj 2013

Nulägesrapport

Tiden rusar iväg. Nu är vi inne på den sista månaden av vår resa, känns lite sorgligt. Ingen av oss vill åka tillbaka till Sverige, åtminstone inte på många månader. Vi har varit dåliga på att skriva den senaste tiden. Egentligen har vi ju tid men tiden räcker ändå inte till. Börjar förstå hur det är att vara pensionär... Singaporeresan vi var på för några veckor sedan blir allt mer avlägsen men vi ska snart beskriva resan och lägga upp lite bilder. Sedan ska vi skriva om våra dykäventyr...
Morgonen idag har jag inlett med att gå med Eira och Ellinor till skolan. I vanliga fall så brukar vi åka tuk-tuk men idag bestämde vi oss för att gå, tar ca fem minuter. Var ganska skönt, 31 grader och blå himmel. Gick tillbaka längs stranden som nu är rätt öde. Ganska stora vågor rullar in.

Vädret har förändrats de senaste veckorna. Det regnar mer, men mest på nätterna. När det regnar så regnar det, d v s öser ner, och åskar.  Vi har aldrig upplevt regn och åskväder som dessa. I måndags regnade det dock på eftermiddagen, ett riktigt skyfall med dundrande åska. Det varade en timme ungefär. Vattnet översvämmade gator och marker och rann in i hus och butiker. Vi var ute och åkte tuk-tuk och på en marknad och blev genomblöta. Men vattnet försvinner snabbt ut i havet, så dagen efter så var det i princip torrt igen.

Igår eftermiddag/kväll skulle vi åka och äta på restaurang Sayang på Long Beach. Den hade dock stängt för säsongen men vi hittade en resort, Lanta Sand Resort, som var öppen. Jättetrevligt ställe som vi inte varit på tidigare. Vi lånade deras pool och tog ett skönt bad innan vi åt en middag med anka, skaldjur/fisk samt fish´n chips. Gott ibland att äta annat än thaimat. Det var mycket vackert att se solen gå ned bakom Phi phi-öarna.

Förresten så var vi på May´s bar (ägs av svenske Jerry och hans thailändska fru May) och åt Janssons frestelse i lördags. De har temakvällar ibland så förutom Janssons så har vi där ätit tjälknöl samt skaldjur.  Annars är ”Götes special” en favorit på detta ställe.
Round House på Klong Nin är ett annat bra ställe vi brukar åka till. Här äter jag min favoriträtt Pad Thai...

Elias spanar på stranden Klong Nin från Round House.

Vi har fått vår dator fixad i en liten butik på Long Beach. Den ganska unga kille som har firman bor med sin familj, fru och ett litet barn, bakom butiken. Han lyckades få vår dator att bli som ny, var mycket långsam tidigare och tog fem minuter att starta upp. Nu går det blixtsnabbt. Bara ett problem... våra ”Ö” funkar inte riktigt som de ska. Man får trycka ner tangenten en sekund så får man 10 åt gången, sedan får man radera alla utom ett. Ska åka tillbaka till honom i eftermiddag, för det är ju svårt att klara sig utan Ö när man befinner sig på en Ö...
Ett par gånger har vi varit ute och gått med hundar vid Lanta Animal Welfare. De tar hand om några av alla de herrelösa hundar och katter som finns här. En kväll gick vi en strandpromenad med ett par fina vovvar.

Jo, en annan viktig sak som har hänt här är att Elias har börjat gå. Det har gått snabbt de senaste veckorna och nu har han slutat att krypa. Full fart framåt alltså.

Hur kommer jag ner här då?

En liten gäst i vårt hus...